Door to door gwarancja

Czym jest gwarancja door to door?

A czy Ty znasz gwarancję door to door, czyli gwarancję od drzwi do drzwi? Jeśli nie, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Gwarancja D2D to szczególny rodzaj gwarancji, który może zaoferować nam producent. A co w niej takiego szczególnego…

Definicja prawna

Gwarancja door to door, podobnie jak gwarancja producenta, zostaje wydana dobrowolnie. Nie może zostać wystawiona w przypadku, gdy na dany produkt nie została wydana gwarancja producenta. Najprościej mówiąc gwarancja od drzwi do drzwi to rodzaj gwarancji producenta, a raczej jej uzupełnienie. Zatem bez gwarancji producenta nie ma mowy o pozyskaniu gwarancji door to door.

Czym jest gwarancja door-to-door?

Gwarancja door to door
Źródło: Freepik.com

W przypadku posiadania takiej gwarancji producent danego dobra materialnego zobowiązany jest do naprawy usterki lub wydania zupełnie nowego towaru, w przypadku, gdyby zakupiony sprzęt okazał się w jakikolwiek sposób wadliwy z winy producenta.

Ponadto to producent, a nie my, ponosi wszelakie koszty transportu. W transporcie zalicza się wysyłka towaru do producenta oraz wysyłka towaru od producenta z powrotem do nas naprawionego lub nowego sprzętu. Zgłaszający reklamację ma tylko jedno zadanie. Musi zapakować dany towar wraz z dokumentami gwarancyjnymi i dowodem zakupu (np. paragonem fiskalnym lub fakturą) oraz przekazać paczkę kurierowi.

Kiedy można skorzystać z gwarancji D2D?

Przede wszystkim musimy się upewnić, czy uszkodzony sprzęt, który chcemy reklamować, ma taką gwarancję. Informacje o tym, czy towar został objęty tego typu gwarancją, powinniśmy móc przeczytać w dokumencie gwarancyjnym. Także poprzez zapis typu „GWARANCJA D2D” np. w formie naklejki na pudełku od naszego sprzętu. W przypadku, jeśli do danego produktu nie wydano takiego dokumentu, oznacza, że towar nie podlega żadnej gwarancji producenta, a tym bardziej nie podlega gwarancji d2d.

Z gwarancji  door to door można skorzystać tylko i wyłącznie w przypadku towaru zakupionego w sklepie, który oferuje produkty zakupione legalnych dystrybutorów. Towary zdobyte w sposób nielegalny nie mają prawa do posiadania żadnej gwarancji.

Jak wygląda procedura gwarancji od drzwi do drzwi?

Wypunktujmy sobie, co należy zrobić i w jakiej kolejności, aby uzyskać gwarancję.

  1. Na samym początku należy zgłosić usterkę do odpowiedniego serwisu producenta. Przeważnie można to zrobić za pośrednictwem rozmowy telefonicznej, e-maila, strony internetowej np. wypisując przygotowany formularz. Także poprzez rejestrację naszego uszkodzonego towaru na stronie internetowej. Miejsce oraz sposób zgłoszenia zależy od producenta. Dane na temat tego, jak i gdzie się zgłosić powinny być zawarte w karcie gwarancyjnej.
  2. Następnie czekamy, aż serwis potwierdzi słuszność gwarancji d2d. Gdy to nastąpi, możemy zapakować produkt. Należy pamiętać o tym, aby zrobić to starannie. Tak, aby towar nie został jeszcze bardziej uszkodzony podczas transportu do punktu serwisowego, który ma wykonać usługi naprawcze. Warto zapakować wszystkie elementy i dodatkowe akcesoria. Ponadto dołączyć gwarancję oraz dowód zakupu. W przypadku, gdy dany towar zarejestrowaliśmy poprzez stronę internetową, to dowód zakupu i karta gwarancyjna nie muszą być wymagane, ponieważ podawaliśmy już jego szczegółowe dane, takie jak np. numer seryjny. Jest to jednak uzależnione od woli producenta. Sami musimy znaleźć informację o tym, czy potwierdzenie zakupu i karta gwarancyjna są potrzebne.
  3. Czekamy na kuriera, który odbierze od nas przesyłkę. Przybliżony termin pojawienia się osoby z firmy kurierskiej powinien zostać nam podany przez serwis, czy też obsługę techniczną w momencie zgłaszania usterki. Kurier odbiera od nas paczkę i wysyła do serwisu.
  4. Wadliwy, czy niekompletny sprzęt trafia do punktu serwisowego. Tam jest naprawiany lub wymieniany na nowy. W zależności od skali i złożoności problemu. Czas, jaki serwis ma na wykonanie swojej pracy, powinniśmy znaleźć w karcie gwarancyjnej. Wszystko zależ od producenta. Przeważnie jednak terminy wahają się pomiędzy 7 a 14 dniami roboczymi.
  5. Nowy lub naprawiony towar zostaje odesłany nam z powrotem do domu.

Pamiętajmy, że przy gwarancji od drzwi do drzwi to producent opłaca wszelkie koszty poniesione z tytułu powyżej przedstawionej procedury, a nie my.

Ważne!

Przy usługach serwisowych od drzwi do drzwi niezmiernie ważne jest to, aby towar został przez nas starannie zapakowany. Nie może ulec on uszkodzeniu podczas transportu. Wielu producentów często zastrzega, że gwarancja d2d nie obowiązuje, jeśli towar został dodatkowo uszkodzony podczas transportu lub z winy kupującego, np. właśnie poprzez złe zapakowanie.

Może okazać się jednak, że towar podczas transportu uległ uszkodzeniu, ale nie z naszej winy, a z winy kuriera. W takim wypadku najlepszą opcją jest sporządzenie w obecności owego kuriera protokołu szkody. Taki protokół może nam się bardzo przydać. Usprawni on załatwienie sprawy serwisowania sprzętu. Po sporządzeniu takiego protokołu najlepiej zrobimy, jeśli skontaktujemy się z odpowiednim punktem serwisowym lub działem technicznym, aby ustalić następne kroki, jakie powinniśmy podjąć.

Termin gwarancji D2D

Terminy mogą się bardzo od siebie różnić, gdyż ustala je producent. To producent decyduje o tym, jak długo trwa gwarancja od drzwi do drzwi.

Wszystkie informacje na temat warunków gwarancji muszą być opisane w karcie gwarancyjnej, która została dołączona do towaru. Z powodu możliwości ubiegania się o naprawę lub wymianę towaru, nie należy jej wyrzucać! A nawet wypadałoby ją przeczytać, aby być świadomym tego, czego możemy wymagać.

Inne, ale podobne rodzaje gwarancji

Poza gwarancją producenta – D2D, można się spotkać z jeszcze innymi rodzajami gwarancji. Oto kilka z nich:

  • Gwarancja on-site – Producent zobowiązany jest do naprawy usterki w siedzibie kupującego lub w innym miejscu, w którym znajduje się dawny towar, np. w miejscu pracy klienta.
  • Gwarancja bring-in – Producent naprawi usterkę towaru, ale tylko w miejscu określonym przez niego samego. W tym wypadku wszelkie koszty związane z dostarczeniem przesyłki ponosi zgłaszający usterkę.
  • Gwarancja door-to-distributor – Producent naprawi usterkę, ale tylko w swojej siedzibie. W tym przykładzie jednak wszelkie koszty związane z dostarczeniem towaru ponosi producent. Ponadto do wybrakowanego sprzętu nie trzeba dołączać dowodu zakupu, karty gwarancyjnej, akcesoriów, ani oryginalnego opakowania. Wymagana może być jednak tylko rejestracja towaru na przeznaczonej do tego stronie internetowej producenta.

Gwarancja od drzwi do drzwi kontra inne tryby rozpatrywania reklamacji

Reklamację wybrakowanego, czy uszkodzonego produktu można złożyć na podstawie 3 zasad. Oto one:

  1. Gwarancja producenta.
  2. Gwarancja door-to-door.
  3. Przepisy prawne odpowiednich ustaw.

Dwa pierwsze punkty, czyli gwarancja producenta i gwarancja d2d to dobrowolne zobowiązanie się producenta do wykonania pewnych, określonych obowiązków. Określenie tychże obowiązków znajdziemy w karcie gwarancyjnej. To tyczy się przypadków towarów z wadami lub wybrakowanych nie z winy kupującego. Warunki tych gwarancji, czyli inaczej mówiąc – obowiązki, które jednocześnie są także uprawnieniami kupującego określa producent.

Producenci mają wolną rękę do określania własnych zasad gwarancyjnych. Aby poznać możliwości, jakie oferuje nam dany producent, musimy przeczytać kartę gwarancyjną lub wejść na jego stronę internetową.

Dlaczego na stronę internetową?

Wypełnianie gwarancji door to door
Źródło: Freepik.com

Tam przeważnie wszystko napisane jest bardziej przystępnym językiem niż w dokumentacji produktu. Dodatkowo sam producent ustala to, czy dany towar jest objęty równocześnie gwarancją producenta i gwarancją d2d oraz, czy skorzystanie z jednej z tych form nie wyklucza w żaden sposób możliwości skorzystania z tej drugiej.

Natomiast skorzystanie z gwarancji producenta, w której skład także zalicza się d2d, nie wyklucza możliwości skorzystania z reklamacji na podstawie odpowiednich przepisów prawa. Inaczej mówiąc, z tytułu niezgodności towaru z umową, producent odgórnie zmuszony jest do  naprawienia swoich błędów względem klienta.

Nie można za to równocześnie realizować reklamacji na podstawie obydwóch tych form. Możemy wybrać tylko jedną opcję i gdy już ją wybierzemy, to ta druga zostaje zawieszona na czas realizacji reklamacji opcją pierwszą. Dopiero po upływie czasu przewidzianego dla opcji pierwszej lub po odrzuceniu reklamacji w jej trybie, można przystąpić do skorzystania z reklamacji dzięki drugiej opcji.

Znajomość tych zasad znacząco ułatwi nasze życie

Wiele osób po odrzuceniu pierwszej reklamacji rezygnuje. Tymczasem mamy jeszcze inną możliwość, z której możemy skorzystać.

Od kupującego zależy to, na jakiej podstawie składa reklamację. Na podstawie gwarancji producenta (w ty d2d), jeżeli producent takową na dany towar wystawił, czy też na podstawie przepisów prawnych, które jasno określają, jakie wiążą się skutki dla producenta z tytułu niezgodności towaru z umową.

Na sam koniec – co ważne, dany tryb reklamacji dotyczy tylko pojedynczej wady towaru. Jeśli dla jednej wady w produkcie skorzystaliśmy już z danego trybu reklamacji, to ten tryb nie jest już w żaden sposób wiążący, w przypadku, gdyby ujawniła się kolejna wada produktu.

One thought on “Czym jest gwarancja door to door?

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

    Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close