Jazda buspasem a mandat

Buspas godziny. Kto może jeździć buspasem?

Nieustannie zakorkowane ulice w centrum miasta. To tam najczęściej wyznaczamy buspasy. Ich celem jest usprawnienie poruszania się przede wszystkim pojazdom komunikacji miejskiej szczególnie w godzinach szczytu.

Buspasy są wyraźnie oznaczone znakami pionowymi D-11 oraz umieszczonymi na jezdni napisami „BUS”. Początkowo zakres pojazdów uprawnionych do korzystania z buspasów był bardzo ograniczony. Jednak od 1 kwietnia 2020 zmieniły się przepisy dotyczące poruszania się po pasach dla busów.

Jazda buspasem a mandat

Obecnie umożliwia się korzystanie z buspasów nie tylko publicznym środkom transportu, ale również innym pojazdom. Istnieją również sytuacje, w których skorzystanie z buspasa pomimo braku uprawnień nie zostanie potraktowane jako wykroczenie. Komu przysługuje prawo poruszania się buspasem i w jakich okolicznościach? W jakich sytuacjach skorzystanie z buspasu przez pojazd nieuprawniony będzie uzasadnione? Jaka kara grozi za korzystanie z buspasu bez uprawnienia? Czy jazda buzpasem a mandat jest realna? Tego wszystkiego dowiecie się w tym artykule.

Kto może poruszać się po bus pasie? Jazda buzpasem a mandat

Od 1 kwietnia 2020 roku wraz ze zmianą przepisów wydłużyła się lista pojazdów uprawnionych do jazdy pasami dla busów. O tym kto i w jakich okolicznościach może się nimi poruszać, decyduje zawsze zarządca dróg. Dzięki nowym przepisom drogowym po buspasie poruszać mogą się nie tylko pojazdy należące do komunikacji miejskiej.

Taksówki, motocykle, samochody z napędem elektrycznym

Do pojazdów uprawnionych do jazdy buspasem, poza pojazdami komunikacji miejskiej, należą teraz również taksówki. Zarządca dróg może zadecydować o dodatkowych wymaganiach, które muszą zostać spełnione. Na przykład kierowca taksówki, aby skorzystać z buspasu musi przewozić pasażera. Ze względu na rosnące w popularność usługi przewozowe, takie jak Bolt czy Uber, często trudno odróżnić samochód osobowy od tego, który wykonuje usługę przewozową.

Dlatego, aby poruszać się buspasem jako taksówka, należy spełnić dwa konieczne warunku. Pierwszym z nich jest posiadanie licencji. Drugi warunek to posiadanie odpowiedniego oznakowania „TAXI”, które umożliwi identyfikację pojazdu. Korzystanie z pasów dla busów przez taksówki dozwolone jest tylko wtedy gdy na buspasie znajduje się odpowiednie oznakowanie drogowe.

Buspas a motocyklista

W większości miast po buspasie mogą poruszać się również motocykliści. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmuje oczywiście zarządca dróg. Aby umożliwić poruszanie się buspasem motocyklistom, tak samo, jak w przypadku taksówek, konieczne jest specjalnie oznakowanie drogowe. W przypadku braku takiego oznakowania jazda motocyklem po buspasie uznawana jest za wykroczenie. Przywilej korzystania z pasa dla busów nie dotyczy osób poruszających się motorowerami oraz rowerami. Poruszanie się po buspasie rowerem lub motorowerem jest obecnie niedozwolone.

Dotyczy to również sytuacji, w której poruszanie się jezdnią jest niebezpieczne, a przy drodze nie znajdziemy ścieżki rowerowej. Chociaż przejazd buspasem w takiej sytuacji byłby bardziej wygodną i bezpieczną możliwością, to aktualne przepisy tego zabraniają. Najprawdopodobniej jest to spowodowane ogólnym założeniem powstawania buspasów. Mają one usprawniać ruch, rower porusza się powoli w porównaniu do autobusu czy taksówki i mógłby spowodować zatamowanie ruchu.

Elektryki na buspasie

Po buspasie mogą poruszać się właściciele samochodów z napędem elektrycznym. W tym przypadku decyzja podyktowana jest ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W tym przypadku ostateczną decyzję podejmuje również zarządca dróg. Nie może on jednak w pełni uniemożliwić poruszanie się buspasem właścicielom aut elektrycznych. Może natomiast uzależnić możliwość korzystania z nich od dodatkowych wymogów. W niektórych miejscach koniecznym może być na przykład przewożenie odpowiedniej ilości pasażerów. Przywilej korzystania z buspasów nie dotyczy pojazdów z napędem hybrydowym, czyli tych, posiadających napęd zarówno silnikowy, jak i elektryczny.

Dodatkowo do pojazdów uprawnionych do poruszania się po pasie dla busów mogą być zaliczane inne pojazdy służące jako środki komunikacji zbiorowej. W Warszawie do takich zbiorowych środków transportu należą pojazdy Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych, w skrócie MTON.

Jazda buspasem a mandat

Według teryfikatora punktów karnych oraz aktualnych przepisów osobie, która porusza się buspasem i nie posiada ku temu odpowiednich uprawnień, grozi mandat o wysokości 100 zł oraz 1 punkt karny. Co więcej, aby wjechać na pas dla busów, często konieczne jest przekroczenie linii pojedynczej ciągłej lub linii jednostronnie przerywanej. Takie wykroczenie wiąże się z mandatem o wysokości odpowiednio 100 zł i 1 punktu karnego lub 200 zł i 1 punktu karnego.

Należy pamiętać, że o tym, kto może poruszać się po buspasie, decyduje zarządca dróg. Informacje dotyczące korzystania z poszczególnych buspasów lub ich odcinków znajdują się na oznakowaniach pionowych oraz tabliczkach. Należy więc zachować ostrożność i zwracać uwagę na te oznakowanie, szczególnie poruszając się po nieznanej miejscowości. Dopuszcza się również sytuacje, w których poruszanie się buspasem jest uzasadnione.

W jakiej sytuacji poruszanie się buspasem jest dozwolone?

Jeżeli nie posiadasz uprawnień do poruszania się buspasem to nie wyklucza to skorzystania z niego w wyjątkowych sytuacjach. Oto kilka sytuacji, w których przejazd buspasem nie wiąże się z popełnieniem wykroczenia.

Istnieje możliwość przejazdu przez buspas w sytuacji, kiedy chcemy skręcić w prawo lub wjechać na własną posesję. Należy jednak pamiętać, że wjeżdżając na buspas nie mamy prawa przekroczyć linii ciągłej. Dodatkowo przejeżdżając buspasem mamy obowiązek przepuścić wszystkich znajdujących się na nim uczestników ruchu. Nawet tych, którzy nie są uprawnieni do przebywania na pasie dla busów. Buspasy, przy których znajdują się zakręty lub dojazdy do posesji prywatnych, często posiadają dodatkowe oznakowania informujące o możliwości poruszania się nimi w takich sytuacjach.

Godziny obowiązywania buspasów

Jazda autobusem po buspasie
Źródło: Freepik.com

Nie wszystkie buspasy to wydzielone części jezdni, po których można poruszać się, wyłącznie mając odpowiednie uprawnienia. Niektóre buspasy spełniają swoją funkcję wyłącznie w określonych godzinach, najczęściej są to godziny szczytu. Takimi buspasami poruszać się mogą wszystkie pojazdy pod warunkiem, że robią to poza godzinami szczytu. Godziny obowiązywania buspasów umieszczone są na oznakowaniach pionowych i mogą różnić się w zależności od odcinka drogi, na którym się znajdujemy. Przykładem takich buspasów są buspasy w Warszawie umieszczone przy Alejach Jerozolimskich. Buspasy o łącznej długości 3,5 km obowiązują tam wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu, czyli od godz. 7:00 do 10:00 oraz od godz. 14:00 do 19:00.

Dopuszcza się również poruszanie się buspasem w sytuacji tak zwanej wyższej konieczności. Może to być na przykład sytuacja konieczności przewiezienia ciężko chorej osoby lub kobiety, u której rozpoczęła się akcja porodowa, do szpitala. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to wyłącznie sytuacji wyjątkowych i nie powinniśmy nadużywać tego określenia. Poruszając się buspasem bez uprawnienia robimy to na własną odpowiedzialność. Nie mamy bowiem gwarancji, że powód, który traktujemy jako sytuację wyższej konieczności, będzie dostatecznie ważny, aby uniknąć mandatu.

Inne zastosowania buspasów

Buspasy znajdują również inne zastosowania. Poza tymi, które mają na celu udrożnianie zakorkowanych ulic i przyspieszanie przejazdów komunikacji miejskiej. Na przykład warszawskie buspasy udostępniono pasażerom Warszawskiego Transportu Publicznego na czas budowy drugiej linii metra. Służyły w tym czasie jako wsparcie zastępczych środków komunikacji na Pradze-Północ, Targówku, Woli oraz Bemowie.

Aktualne przepisy z dnia 1 kwietnia 2020 roku regulujące warunki korzystania z buspasów zdecydowanie działają na korzyść uczestników ruchu drogowego. Wydłużająca się lista pojazdów uprawnionych do korzystania z buspasów umożliwia pełniejsze wykorzystywanie ich potencjału. Dodatkowo nowe przepisy ułatwiają pracę kierowcom pojazdów komunikacji miejskiej oraz taksówek. Przepisy działają także na korzyść motocyklistów, którzy często decydują się na ryzykowne przemieszczanie się pomiędzy pojazdami stojącymi w korku. Z przepisów korzystają również kierowcy aut elektrycznych.

Zwiększająca się liczba nowych buspasów jest bardzo korzystna dla wszystkich kierowców. Ograniczenie ilości autobusów stojących w korku lub, co gorsza, próbujących wbić się w długą kolejkę z zatoczki autobusowej to zdecydowany krok do przodu w organizacji ruchu drogowego, szczególnie w godzinach szczytu dla kierowców samochodów osobowych. Dodatkowo buspasy to ogromny komfort dla pasażerów korzystających z komunikacji publicznej. Czas przejazdu między przystankami w godzinach dużego natężenia ruchu jest znacznie krótszy. Zarówno zmieniające się przepisy, jak i wyznaczanie nowych buspasów w najbardziej wymagających tego częściach miast to ogromna inwestycja w komfort podróży oraz płynniejsze poruszanie się po miastach.

One thought on “Buspas godziny. Kto może jeździć buspasem?

  • W dużych miastach buspasy ułatwiają transport. Jeżdżę od lat mpk do pracy. Gdyby nie buspasy to moja droga trwałaby znacznie dłużej.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

    Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close